|
Istenek órája?
Beszélgetés Popper
Péterrel - Pszichológus, egyetemi tanár. De többnyire a külső nézőpontot kedveli (kutatási területe is a beilleszkedési zavarok problematikája); nem éppen szobatudós, inkább afféle szellemi (és valóságos) csavargó: jár Indiában, megismerkedik a keleti filozófiákkal, tanít izraeli egyetemen. Valláspszichológiával is foglalkozik, nemrég egy népszerű, létkérdéseket is érintő tévés kerekasztal-sorozat első részét fejezte be, az Istenek óráját, amelynek anyaga most kötetben is megjelent. - Népszerű tévéműsorában a vallásokról beszélt; a hit volt az alapvető téma. Mit tart tehát a modern pszichológia a hitről?
- Az akadémikus
kísérleti pszichológia semmit, mivelhogy a hit nem mérhető jelenség. E
tudományágban történt egy cezúra: hogy komolyabbnak tartsák, csupán azzal
foglalkozik, ami kvantitatív. Arról, ami kísérletileg nem közelíthető meg,
hallgat. Beszél például a fáradtságról, a szorongásról mert ezeket mérni lehet.
- És Jung, aki maga is hívő, sőt misztikus volt? - Ő tényként számol a transzcendenciával, és annak megjelenéséről az ember életében. A modern szociálpszichológia úgy kezeli a hitet, a vallást, mint az emberi attitűd, a kollektív tudat, az előítélet, a szociális szerep problémáját. A legpontosabban még mindig Pál apostol fogalmazott (axiómája pszichológiai telitalálat is): a hit a remélt dolgok bizonyosságként való megélése. - Önnek van ebben a kérdésben saját álláspontja? - Nincsen. Az én közelítésem az, hogy minden vallásban vannak közös elemek. Például a szeretet (Buddha részvétnek mondja), a jóindulat embertársunkkal szemben, és közös az is, hogy minden vallásnak van üdvtana (pszichológiailag boldogságígéret, remény). A lényege valami transzcendens boldogság, Isten meglátásának reménye, vagy másutt a teljes megsemmisülés, a Nirvána, ami végül szintén a szenvedéstől való megszabadulást jelenti, beolvadást valami szellemi teljességbe. - Az én felfogásomban szinte természeti törvény, hogy az emberben a gonosz princípium az erősebb. Vajon nem ennek ellensúlyozására épült-e be a vallásokba és számos filozófiába a jóság és a szeretet motívuma? ?
Részben igen. De
nem lehet elmenni amellett, hogy minden vallásban szerepel a büntetés eleme is:
a pokol vagy az újjászületésben megújuló szenvedés ? tehát annak leszögezése,
hogy nem lehet megszökni cselekedeteink következményétől. - Felfogható-e a világ jelenségtartománya egy olyan végtelen skálának, amelynek bizonyos, ám csak elenyésző részét a tudomány át tudja tekinteni, míg az ismereteink végén megjelennek a félig ismert jelenségek, a paratudományok, azután pedig a mítoszok.
-Ez is részben igaz. De figyelemre méltó tény,
hogy maguk az egzakt tudományok, például a modern fizika egyre inkább nyit
valami irracionális, valami magasabb rendű intelligencia felé. - Fizikusok azt tartják: ami egy adott rendszeren belül van, az nem lehet magasabb rendű a rendszer egészénél. Ez pedig azt is jelenti, hogy az ember nem ismerheti meg teljesen az univerzumot, amelyben él. Megerősíti-e ezt a tételt a pszichológus?
- Igen. Egy
magasabb struktúra megismerhet egy alacsonyabbat. Belülről viszont csak
részleteket tudunk felfogni: érzelmet, érzékelést; az egészről csupán
modelljeink, illetve hipotéziseink vannak. - Ebben az imént vázolt összefüggésben volna a vallásnak kisegítő és ezáltal szorongásoldó szerepe?
- Ha az előző tétel
igaz, hogy ugyanis egy alacsonyabb intellektus nem tud megismerni egy
magasabban szervezettet, akkor szükségünk van egy külső nézőpontra (József
Attila szavával: "az értelemig és tovább"), vagyis szükségünk van egy
ilyen "továbbra", és éppen ezt kínálja a vallás, melynek segítségével
az ember úgymond megismerheti önmagát és a világnak azt a részét, amely túl van
a racionalitáson. - Az Istenek órája mint tévéműsor igen érdekes volt, mégis rétegjellegű. Mintha erőteljesen megcsappant volna a vallások iránt érdeklődők száma. A történelmi egyházak pedig, legalábbis Kelet-Európában, nem voltak helyzetük magaslatán a rendszerváltáskor.
- Az egyházak az
utóbbi időben rítusaikban erősen formalizálódtak. És amikor gyors választ kell
adni, nehezebben mozdulnak. A kis szekták mozgékonyabbak, ezért is kerültek
előtérbe mostanság. - Ha ez így van, akkor mi célt szolgál voltaképp egy olyan tévéműsor, amelyik szintén csupán kérdéseket tesz fel? ?
Engem is meglepett az a tény, hogy sorozatunk
iránt erős érdeklődés mutatkozott.
- Sorozatában a legkülönfélébb
személyiségek vettek részt: Donáth László evangélikus, Iványi Gábor metodista,
Danka Krisztina Krisna-tudatú lelkész, Jelenits István piarista atya, Sári
László tibetológus, Tatár György judaista vallásfilozófus, hogy vallás- és
tudománytörténészekről, néprajzkutatókról, művészekről ne is beszéljünk. Mi
volt az oka annak, hogy mindnyájan eljöttek ezekre a nyilvános beszélgetésekre?
|
Legfrissebb bejegyzések:
2014-09-10
Kiállítás | részletek Szept 19. Toronya utca 33. :) fél hét.... utána nem ám hazamenni, mert icakába nyúló buli van, a "Hóditás éjszakája" Vad leszel, vagy vadász? Minden facér J-artosnak kollektíve párt...
2013-10-28
»» minden bejegyzés
Fotók | részletek Ezek a fotók 2013.09.20-án készültek a Táborhegyi Népházban rendezett -Jobb agyféltekés rajztanfolyamtól Van Gogh-ig- kiállítás megnyitóján.... |
Az oldalon szereplő információk, képek és publikációk szerzői jogvédelem alatt állnak. | Minimum felbontás: 1024 x 768 | Grafika és kivitelezés: Civertan Bt.
|