Az agyról dióhéjban
Röviden az agy felépítéséről és működéséről.
Ha a fejlődés időrendjét figyelembe vesszük,
megállapíthatjuk, hogy agyunknak van egy nagyon ősi része, amely az
agytörzsben helyezkedik el. Ez a rész az, amit hüllőagynak nevezünk, és
ami azonnal harcra vagy menekülésre kapcsol át, mihelyt stressz
állapotba kerülünk.
Rugalmatlan, ösztönös és automatikus válaszokat ad, kontrollálja a
létfontosságú életfunkciókat.
Ez felügyel alapvető igényeinkre, és ha életveszélybe kerülünk,
hajlamosak vagyunk ösztönösen erre a területre visszaváltani.
Közvetlen veszélyben ugyanis hasznos lehet automatikus működése, ám ha a
veszély inkább csak képzelt, mint valóságos, ez a visszaváltás nem
szolgál javunkra.
Sajnos, igen sok iskolai szituáció eredményez ilyen visszaváltást.
Mert noha a tanuló élete a szó szoros értelmében nem forog veszélyben,
de annyira retteg attól, hogy kihívják felelni, hogy vizsgáznia kell
vagy megalázzák, hogy ilyenkor az automatikus viselkedés veszi át a
gondolkodás szerepét.
Ezért helyez Lozanov olyan nagy hangsúlyt arra, hogy száműzze a
tanteremből a félelmet, hogy minden esetben pozitív, támogató légkört
teremtsen.
A tanulók hibáit sem kezeli félelmet kiváltó módon.
Ha ugyanis valaki meg van félemlítve, egyszerűen nem fér hozzá az
agykéreghez, és nem tud gondolkodni.
A hüllőagy fölött, és a racionális gondolkodásért felelős neocortex
alatt helyezkedik el az ún. limbikus rendszer,
amely középkorúnak nevezhető.
Itt születnek az ember érzései, a limbikus rendszeren fut végig az
érzékszervektől származó minden inger is, mielőtt tudatosulhatna
bennünk.
Úgy látszik, a neocortex és a limbikus rendszer között - egymáshoz
közeli elhelyezkedésüknek köszönhetően - kölcsönhatás alakul ki:
a racionális neocortex kontrollálja az érzelmes limbikus rendszert és
irányt ad neki, míg az érzelmek éltetik és motiválják az értelmet.
Súlyos stresszt okoz, ha az érzelmeket és a gondolatokat erőszakkal el
akarjuk választani egymástól.
A sztoikus ideál, az ész uralma az érzelmek felett, egyszerűen nem
járható út senki számára, aki hétköznapi emberi aggyal van megáldva,
mivel a neocortex és a libikus rendszer egymást váltogatva nem képesek
jól működni.
Csak a csapatmunkát kedvelik. Ebből következik, hogy egy osztályterem,
amely hidegen racionális és logikus, amelyben nincs helye - persze
megfelelő formában - a játéknak és az érzelmeknek, kiváló hely lehet
számítógépek vagy robotok oktatására,
de emberi lényeknek nem való.
Minden olyan üzenet, amely mindkét agyféltekéhez szól, gyorsabban és
sikeresebben jut el a címzetthez, sokkal könnyebben tanuljuk meg.
A hosszú távú memóriához akkor lehet hozzáférni, ha a limbikus rendszer
aktív. Az információknak a rövid távú memóriából a hosszú távú memóriába
való továbbításában az agy két parányi területe játszik fontos
szerepet.
A rövid távú memória arra alkalmas, hogy néhány nap távlatából előhívja
az emlékeket az adott helyzetben.
A hosszú távú memória azoknak az információknak a (többé-kevésbé
állandó)
tárolására szolgál, amelyekre gyakran van az embernek szüksége.
Az a két kis szerv, ami a kettő közötti hidat képezi, a hippocampus és az amygdala.
A hippocampus viszi a fogalmak tartalmi anyagát a hosszú távú tárolásra,
míg az amygdala, jelenlegi elgondolásunk szerint, ugyanezt végzi az
érzelmi anyaggal. Ha mind a kettő egyszerre dolgozik, akkor sokkal
könnyebben válik egy emlékkép a hosszú távú memória részévé,
mintha csak az egyik működne. Ezért tudunk sokkal könnyebben megjegyezni
olyan dolgokat, amelyek érzelmileg is érintenek minket.
Így aztán valóban érthetetlen, hogyan is akar valaki olyan környezetben
tanítani, amelyet nem hat át erős, pozitív érzelmi atmoszféra.
A cortex (nagy agykéreg) az agy
legfiatalabb része, amely a Homo Sapiens intelligenciájáért és
kreativitásáért felelős.
Ha az ember stressz helyzetbe kerül, az agy két régebbi részének
együttműködése következtében kellemetlen érzések keletkeznek benne,
amelyeket stresszhormonok termelődése kísér.
Ha egy emberben túl sok distreszhormon termelődik,
az zavarja a cortex intelligens reakcióit és a gondolkodás leblokkol.
Ezt követően már nem az intelligensen gondolkozó cortex,
hanem a hüllőagy fog reagálni.
Ha tartósan sok distresszhormon van testünkben, megbetegíthetnek
bennünket.
A sporttal, és a különböző stresszt csökkentő és kezelő módszerekkel,
sokat tehetünk egészségünkért.
Noha konkrét agyterületeket, sőt olykor akár egészen apró
sejtcsoportokat lehet egyértelmű összefüggésbe hozni egy adott
funkcióval, ám ha ezeket az agyrészeket elroncsolják, az elveszett
képesség sokszor akkor is újraéled az agy más területén.
Vagyis az agy egyrészt lokalizálható memóriatárolási jelleget is mutat,
de ugyanakkor holografikusan is emlékezik.
Nagyrészt Karl Pribram úttörő jellegű kutatásainak köszönhetően tudjuk,
hogy mindaz, amit agyunk egyes részei őriznek, azok bizonyos értelemben
az agyban mindenütt tárolva vannak.
Valószínűleg ezért látszik minden memóriánk olyan kölcsönösen
összekapcsoltnak.
Az emberi gondolkodásminták ezen összekapcsolt jellegének megértése és
fejlesztése a legjobb út az agy tartalékainak mozgósítására, és a
korábban nem remélt képességek és adottságok felszabadítására.
Az egyik terület, ami a jelenlegi agykutatás középpontjában áll,
a jobb és a bal agyfélteke közötti
kapcsolat vizsgálata.
Ha felülről be tudnánk pillantani a koponyánkba, megláthatnánk a
cortexet, ami kicsit hasonlít a dióhoz és ugyanúgy két félből áll, sőt
még az elválasztó karima is megvan.
A „két agyfélteke” elmélete a Nobel-díjas Roger Sperry munkáján
alapszik, aki átmetszette a két agyféltekét összekötő hidat, a corpus
callosumot (kérges testet), az epilepszia gyógyítása céljából.
Ennek a személyiségre gyakorolt hatását vizsgálta.
Megállapította, hogy a bal agyfélteke logikus, ez foglalkozik a nyelvek,
a matematika és az egymásból logikusan következő dolgok tanulásával,
a jobb agyfélteke a képzelet, az intuíció, a zene és a kreativitás
helye.
A bal agyfélteke a logika, a nyelv és az analízis terén szívesen szedi
szét a gondolatokat és tudnivalókat információ egységekből álló
sorozattá, hogy logikus szerkezetet adjon nekik.
A jobb agyfélteke, a szintetizátor és a térképkészítő. Holisztikusan
fedezi fel a viszonyokat, és a gondolatokhoz sokkal könnyebben rendel
érzelmeket, mint a bal.
A zenei intelligencia is itt található.
Noha a két agyfélteke specializálódása valóban érdekes, a köztük lévő
együttműködés sokkal lényegesebb szerepet játszik, mint bármelyik
agyfélteke önmagában.
Az oktatás végül is nem irányulhat sem a jobb, sem a bal agyféltekére, a
cél kettejük harmonikus együttműködésének megvalósítása.
A bal agyfélteke elemző, analizáló munkát végez, tehát a nagy egész
felől a részletek felé irányítja a gondolkodást. Képzeljük el azt, hogy a
két agyfélteke egy-egy szoba,
akkor a bal oldali szobában ülő emberek mikroszkóppal, a jobb oldali
szobában ülő emberek, pedig távcsővel vizsgálódnak.
A jobb agyfélteke ugyanis az analízis szöges ellentéteként, a
részletekből kiindulva igyekszik azokat nagy egésszé összerakni,
tehát a szintézis felelőse.
A bal szobában digitálisan, a jobb oldali szobában analóg módon
dolgoznak.
Az agyunkat akkor tudjuk a legjobban kihasználni, ha a két szobában
dolgozók együttműködnek.
A jobb agyfélteke azonnal megérti a helyzetet, sokkal gyorsabban,
mint ahogy szavakba lehetne azt foglalni.
A baloldal egyszerre csak egy dolgot csinál (ír, olvas, számol, stb.),
a jobboldal egyszerre több dolgot is tud csinálni.
A bal agyfélteke nagyon szeret elmerülni a részletekben és emiatt néha a
fától, nem látja az erdőt. A bal agyféltekéhez tartozik a beszéd és a
logika, a ráció. A jobb agyféltekéhez tartoznak a képek, minták
struktúrák, hasonlatok, áttekintés.
A koncentratív pszichorelaxáció, egy
nyilvánvalóan relaxációs érzelmi visszahatás -, amelyben, az agy kéreg
alatti, érzelmi tudatossága támogatja az új információk aktív
feldolgozásában az agykéreg (neocortex) intellektuális
tevékenységét.
Mivel az agy kéreg alatti része, vagyis a limbikus rendszer tartalmazza a
hosszú távú memória bemeneti pontját, azok az információk, amelyek ezt a
rendszert ingerelve érkeznek az agyba, azon nyomban rögzülnek is.
Élvezni agyunk harmóniáját:
Amikor a tanulnivalót a két agyfélteke egyszerre dolgozza fel, a tanuló
kellemesen és relaxáltan érzi magát.
A két agyfélteke harmonikus működése minden fajta tanulnivaló
elsajátítását könnyebbé teszi.
A bal oldali limbikus rendszer dominanciáját a biztonság keresése és a
rendszerességre való törekvés jellemzi az életben. A tanteremben ezt az
igényt a tanulással kapcsolatban rendszeresen ismétlődő
„szertartásokkal” lehet kielégíteni.
A jobb oldali limbikus rendszer dominanciája hajlamossá teszi az illetőt
a csoportos tevékenységekre.
Ez az igény a csapattársakkal való egyfajta pozitív együttműködés révén
elégíthető ki, ami általában csak jó családi szituációkban szokott
előfordulni.
A jobb oldali neocortex szintetikusan szeret gondolkodni. Inkább a
tapasztalatból következtet ki ideákat, gondolatokat, mintsem valamilyen
előemésztett formátumból fogadná be azokat.
Ez a fajta, dominancia a megtapasztalás útján történő tanulást helyezi
előtérbe.
Azokat az embereket, akikre a bal oldali neocortex dominanciája
jellemző, szeretik analizálni a dolgokat.
Nekik az a tanulás van kedvükre, ami arra helyezi a hangsúlyt, hogy
miként lehet egy adott információt vagy tapasztalatot sajátos
szerkezetbe vagy kategóriákba foglalni.
Tágabb értelemben mindegyik agydominancia lényeges mindenki számára.
A cikk Peter
Kline: Zseninek születtünk! című könyvéből tartalmaz részleteket.
Kapcsolódó cikkek: