Tanulási típusok
Öt tanulási típust állapítottak meg:
-vizuális
-auditív
-kinesztetikus
-nyomtatottszöveg-orientált
-csoportorientált
Valószínűleg mindannyian beletartozunk valamelyik csoportba, vagyis előnyben részesítjük az egyiket a többivel szemben. A hagyományos iskolákban az auditív és a
nyomtatottszöveg-orientált típusúak általában jobban érzik magukat, mint a másik három típushoz tartozók.
Mindenki használja valamennyi típus avagy "agyüzemmód" módszerét, de ezen belül a saját típusa dominál. Lényeges, hogy minden egyes tanuló próbálja kifejleszteni magában az összes típus sajátosságát, amennyire csak lehet. Nem az a kívánatos tanítás tehát, ami mindenkinél kizárólag a saját jellemző típusára van tekintettel.
Vizuális típus:
A vizuális típushoz tartozók azt szeretik, ha a tanulandó dolgokat képekben vagy diagramokban látják maguk előtt. A hallottakat azonnal képekké alakítják a maguk használatára. Képszerűen beszélnek, olyan szófordulatokat és kifejezéseket használnak, amik vizuális tartalmúak. Szinte látható, amit mondanak. Gyakran többet tanulnak abból, amit látnak, mint abból, amit hallanak, mondanak vagy csinálnak. Figyelés közben sokszor firkálnak ami jobban szolgálja a memóriájukat, mint a szavak.
Auditív típus:
Az ehhez a típushoz tartozó emberek azt szeretik, ha elmagyarázzák nekik a dolgokat. Így könnyen követik a gondolatokat, és szeretik a szavak zenéjét. Szívesebben meghallgatnak egy történetet, minthogy elolvassák vagy képeken kövessék azt.
Kinesztetikus típus:
A kinesztetikus típusú tanulók testük mozgásában akarják érezni, mielőtt biztosak lennének abban, hogy megértettek valami új gondolatot.
Az ilyen emberek gesztusokkal, tánccal vagy testhelyzetekkel képesek magukat jól kifejezni. Általában talpraesettek és jók a különféle sportokban. Ha "megérzik" valami új dolognak a jelentését, azt könnyen magukévá teszik és alkalmazzák.
Jól koordinált a mozgásuk, fejlett a kézügyességük, könnyen bánnak a szerszámokkal. Előbb megcsinálnak valami, mint beszélnek róla. Paul Dennison, az Oktatási Kineziológia megalkotója, egy sor olyan -
Agytornának nevezett - gyakorlatot fejlesztett ki, amely segíti a tanulókat energiáik összpontosításában, mielőtt hozzáfognak a tanuláshoz.
Ezekkel a néhány perces, könnyen végezhető gyakorlatokkal, amelyek harmóniát teremtenek az agy és a test folyamatai között, bizonyította, hogy ugyanannyi tanulással sokkal messzebbre lehet jutni.
A nyomtatott szövegre orientált típus:
A nyomtatott szövegre orientált típusú tanulók imádnak olvasni, mivel a nyomtatott oldalakról könnyedén tudják fejükbe tölteni a gondolatokat. Ők azok, akik inkább elolvasnak egy könyvet, mint hogy ugyanazt moziban megnézzék filmen.
Ugyancsak rájuk jellemző, hogy a magyarázatra szoruló dolgokról legszívesebben olvasnak. Könnyen vissza tudnak emlékezni arra, amit olvastak, és minden nehézség nélkül megismétlik azt, akár szavakban, akár írásban kell felelniük.
Az írott szöveg annyira lineáris rendszerű, hogy néha az agyat kizárólagosan a lineáris gondolkodásra kárhoztatja.
A nyomtatottszöveg-orientált tanulóknak éppen ezért szükségük lehet minél több, átfogó, holisztikus gondolkodást segítő képesség kifejlesztésére, és ilyen típusú tanulási módokra, hogy az eredetileg szavakban kifejezett gondolatokat képek és ábrák útján is tudják kezelni, sokkal rugalmasabb szemlélettel, mint amit a nyomtatott szöveg önmagában lehetővé tesz.
A jelek szerint az sem közömbös, hogy milyen színt látunk, az olvasási képesség javítható, bizonyos esetekben azonnal, ha a nyomtatott szövegre megfelelő színű színes fóliát helyezünk. A színekre különösen érzékeny olvasók hasznosnak fogják találni a különféle színű szövegkiemelő filctollak használatát. Az is nagy segítség számukra, ha a tanár színes krétákat használ a táblán. A színek - úgy látszik - nagy segítséget jelentenek az emlékezetnek.
A csoportorientált típus:
A csoportorientált típushoz tartozók
akkor képesek tudásuk legjavát adni, amikor csoportos beszélgetésekben, vagy
más olyan tevékenységekben vesznek részt, ami mások részvételét is igényli.
Nagyon szeretnek véleményt cserélni másokkal, és ha nincs módjuk a kapott
információk mellett információkat továbbítani is, könnyen lehet, hogy
elalszanak.
Mivel jobban meg tudnak érteni dolgokat, ha egy csoport tagjaként
találkoznak azzal, általában társasági lények, sokszor többet tanulnak az
ebédlőasztalnál, mint egy formális iskolai órán. Mivel közülük sokan fenntartás
nélkül barátkoznak, gyakran csapódnak klikkekhez vagy bandákhoz.
A tanárok és a
szülők kötelessége, hogy ne teremtsenek kedvet a bandákhoz való csatlakozáshoz,
hanem helyette közös erőfeszítéssel a csoportos aktivitások egészségesebb
formáit nyújtó környezetet alakítsanak ki számukra. Az ilyen típusú gyereknek
rendkívül fontos, hogy az iskolában jó csoportkezelési technikákkal
találkozzanak.
Elsősorban azért, mert ők inkább a társaság véleményét fogadják
el helyesnek, mintsem saját józan ítéletükre hallgatnának.
Ezért aztán nagy
szükségük van az olyan emberek társaságára, akik segítségükre lehetnek a magas
etikai normák kialakításában.