|
Halálközeli élmények
A
halálközeli élményekre a modern korban Raymond Moody (Élet a halál után),
Elisabeth Kübler Ross és Carl Gustav Jung irányította rá a figyelmet. 1. testenkívüliség élménye, a "meghalás" tényének tudatosodása, a kórházi személyzet vagy a baleseti körülmények és a saját test külső megtapasztalása. Tiszta tudat, szikrázóan éles érzékelés, "anyagtalan test" állapot, lebegés, esetleg időnélküliség érzete. 2. áthaladás egy sötét alagúton, melynek végén egy „fénylény”, azaz egy szikrázóan fénylő szellemi lény, entitás vár rájuk. Vallástól függően értelmezik személyét vagy egyszerűen egy "sugárzó szeretetű" lény jelenlétéről számolnak be. Hieronymus Boschnak létezik egy gyakran idézett képe, amire jól illik ez a leírás. 3. találkozás elhunyt rokonokkal, ismerősökkel, minden rettegés, szorongás nélkül, euforikus állapot. 4. az "életfilm" megtekintése, egyfajta panorámaszerűen megjelenő folyamatként, ahol az illető megtekintheti és ténylegesen át is élheti életét és tetteinek következményeit - mások szemszögéből is.
5.
ennél tovább legtöbben nem jutnak el, a visszatérés mellett döntenek vagy
felszólítják őket erre, aminek nem szívesen tesznek eleget és végül a testükben
térnek magukhoz.
Az öngyilkossági kísérletekből visszatértek beszámolói
jelentik az egyetlen kivételt, a földrészenként egymástól nem sokban különböző
halálközeli élménysorokból. Jelenleg is aktív kutatások folynak a jelenség organikus okainak megértésére (feltéve, hogy ez a kutatási irány megfelelő egyáltalán). A neuroteológia posztmodern irányzata foglalkozik a hivatalos akadémiai tudomány részéről a jelenséggel. Valójában eddig a neuroteológiai/neurotanatológiai kísérletek nem tudták megmagyarázni a jelenség feltételezett organikus-biokémiai okait és természetét, mivel nem tudták előidézni a jelenségcsoportot kísérleteik során, ami elengedhetetlen feltétele lenne egyáltalán magának a tudományos kutatás megkezdésének. 1978-ban hozták létre az International Association for Near-Death Studies-t (A halálközeli élmények vizsgálatának nemzetközi szervezete, angol rövidítéssel: IANDS) Connecticut-ban (USA). Ez a szervezet azóta is gyűjti az emberek beszámolóit a jelenséggel kapcsolatban. A jelenség magyarázatára különböző biokémiai, vallási, filozófiai, pszichológiai, elméletek születtek. -Például, hogy a tudatvesztést követő eszméletlenség helyett a REM-alváshoz némiképp hasonló, de rendezetlen tudati aktivitás jönne létre az egyed halálakor. Eszerint a haldokló idegsejtek, mintegy stresszreakcióként kiszabaduló neurotranszmitterei elárasztanák a testet, s ez vezetne a tudat e különös állapotához. Az elméletnek ellentmondani látszik, miszerint a halál bekövetkeztének legbiztosabb indikátora éppen az EEG-n tapasztalható elektromos csend. -Vagy az elhárító automatizmusok, miszerint az emberi psziché a halál tényét nem képes elfogadni, s különböző euforikus képekbe, a halott rokonokkal való találkozások képzetéhez kapaszkodik.A beahviorista felfogás szerint az egyén az élete során tanult kulturális mintázatok szerint képzeli el a halált, s ez az elnyomott "halálképzet" aktivizálódik a kritikus pillanatokban. A halálközeli élményekben valóban fellelhetők a vallási világnézeti hatások főként abban, ahogy a "fénylényt" nevezik, illetve milyen névvel illetik. Azonban elgondolkodtató, s erősen a behaviorista felfogás ellen szól az eseménysor nagymértékű kulturális függetlensége. Az "alagútélménynél" nem a szülés traumája jelenik meg, mert császármetszéssel született embereknek is volt ilyen élménye. Nem hallucinációk (nem vizuális vagy akusztikai képzelgések), mert a testi érzékek észlelésének megszűnte után a látott tárgyak egy része és a "hallott" beszéd a felélesztés után gyakran igazolható. Ki kell zárni a fantáziálást is, mert gyakran reális, tényszerű -számos egymástól független esettel, vagy utólagos tárgyi azonosítással bizonyítható- információt vesznek fel és hoznak magukkal az azt megélők. Támadásként fogalmazódik meg, hogy halálközeli élmény "hipnózissal vagy meditációban is előidézhető". Válaszunk, hogy az említett megváltozott tudatállapotokban lehetnek hasonló történések, de kevesebb halálközeli állapotra jellemző elem fordul ott elő, és nincs olyan mély személyiség-átalakító hatása. Az, hogy hipnózisos indítással vagy meditációban hasonló jelenségek fordulnak elő, jelzi, hogy a halálközeli élmények beindulásához nem kell akut testi rendellenesség sem. Vakokkal végeztek felmérést, s ebben azt a feltételt állították, hogy csak olyan vakokat vesznek figyelembe, akik legalább tíz éve egyáltalán nem érzékelik a fényt. És ezek a vakok, akik testen kívüli élményben részesültek, s aztán visszatértek, részletesen el tudták mondani, hogy milyen színű volt annak a ruhája, aki jelen volt mellettük, vagy milyen ékszert viselt, milyen mintája volt a pulóverének vagy a nyakkendőjének stb. -A buddhista hitrendszer világképének szerves és beágyazott részét képezi a test elhagyása és az ezzel együtt járó testenkívüliség megélése, az átmeneti, szűkebb értelemben vett bardo állapot. A kifejezés azért szerepel dőlt betűvel, mert a lámaista tibeti buddhista hit szerint a lélek különböző verzióit nevezik bardóknak, így a halál és a "túlvilág" mezsgyéjén található létállapot csak egyike a számos bardónak. Az alábbiakban a bardót ebben az értelemben látjuk leírva. Bardo az alvás, a meditáció, a megvilágosodás állapota is. Ezért mai szóval leginkább "tudatállapot" kifejezéssel fordíthatnánk, kiterjesztve a szó értelmét annak transzcendentális lehetőségeire is. A buddhista világmagyarázat szerint a lélek a testet csak magára ölti, s az újjászületések sorozatában fejlődve újra és újra születések, majd halálok sorozatán át fejlődik, ameddig el nem éri a szellemi magasság egy olyan fokát, amikor elérve a nirvánát, megszabadul az anyagi világ körforgásából. Lényegében a nirvánát nem a teljes szellemi üresség, tartalomnélküliség állapotaként értelmezik, hanem egy olyan állapotként, amikor a szellem egyesül az egységgel, a világmindenséggel. Az üresség arra vonatkozik, hogy ezt akkor képes megtenni a szellem, amikor minden földi kötődését, vágyát és egóját legyőzte.
-A Tibeti Halottas Könyv a
tárgy szempontjából még érdekesebb részleteket közöl. A könyv eredeti címe Bardo
Tödol (Bar-do thos-sgrol), ami annyit tesz, hogy a „a köztes létből hallás
útján való megszabadulás”. A könyvet a frissen elhunytak és a még élők tanítása
végett írták, hasonló szándékkal, mint az egyiptomi rokon írást. Az elhunyt
temetésén részleteket olvastak fel belőle, mivel hitük szerint az elhunyt
szelleme jelen volt a szertartáson és ezzel igyekeztek útmutatásokat adni neki. A Tibeti Halottas Könyv így ír a halál fázisairól: 1. A halálközeli élmények többsége a test elhagyásával kezdődik. 2. A halott észleli, hallja és látja a környezetet és halott testét és hallja az ott lévők gondolatait és imáit, esetleg nagy mesterekkel ebben az állapotban is képes kommunikálni. 3. A "létesülés bardojában" a halottak megpróbálnak kapcsolatba lépni az élőkkel és a tárgyakkal, de nem képesek kommunikálni velük vagy akárcsak megmozdítani a tárgyakat. Ebben az állapotban semmi se fáj testi értelemben, a gondolkodás és a közlekedés a gondolat sebességénél fogva pillanatok alatt, elképesztő pontossággal történik. 4. A haldokló találkozik egy rendkívül fényes, tiszta szellemlénnyel, amiben magára ismer. 5. Az elhunyt találkozik más szellemekkel is, akik szintén a bardoban találkoznak vagy azon túl. 6. A halott áttekinti elmúlt életének eseményeit. 7. Túlvilági tájakra kerül, fényes városokat, mennybeli és pokoli helyeket lát, zenét hall („szférák zenéje”). 8. Elér egy határt, ahonnan vagy visszatér az életbe, vagy végképp meghal anyagi értelemben. 9. Kellemetlen és kényszerű visszatérés a földi életbe, valamely bevégezetlen feladat miatt.
Úgy tűnik, hogy ha haldokló ágyához lépünk,
aki már nagyon mély kómában van, az az asszony vagy férfi mindent hall, amit
mondunk. És ezért soha sincs túl késő azt mondani, hogy „sajnálom”, vagy
„szeretlek”, vagy amit épp mondani akarunk.
Forrás: Kapcsolódó cikkek: |
Legfrissebb bejegyzések:
2014-09-10
Kiállítás | részletek Szept 19. Toronya utca 33. :) fél hét.... utána nem ám hazamenni, mert icakába nyúló buli van, a "Hóditás éjszakája" Vad leszel, vagy vadász? Minden facér J-artosnak kollektíve párt...
2013-10-28
»» minden bejegyzés
Fotók | részletek Ezek a fotók 2013.09.20-án készültek a Táborhegyi Népházban rendezett -Jobb agyféltekés rajztanfolyamtól Van Gogh-ig- kiállítás megnyitóján.... |
Az oldalon szereplő információk, képek és publikációk szerzői jogvédelem alatt állnak. | Minimum felbontás: 1024 x 768 | Grafika és kivitelezés: Civertan Bt.
|